Kontrola pracodawcy w 2025 r.: PIP,US, SG i PUODO- online
13 grudnia 2024 r. godz. 9:00 - 15:30 ( 8 godzin lekcyjnych)
UCZESTNICY SZKOLENIA: Pracownicy działku kadr, płac i HR, osoby kierujące, pracodawcy, pracownicy i właściciele biur rachunkowych, księgowych oraz podatkowych.
Celem szkolenia jest przekazanie najważniejszych informacji pod kątem właściwego przygotowania się do kontroli, jej sprawnego przeprowadzenia, podjęcia stosownych działań pokontrolnych i zminimalizowania ryzyka odpowiedzialności karno-administracyjnej, karnej oraz cywilnej. W trakcie szkolenia przedstawione zostaną praktyczne rozwiązania oraz wskazówki postępowania przed, w trakcie, oraz po kontroli zakładu pracy.
Cel i korzyści szkolenia:
- edytowalne wzory dokumentów
- aktualizacja wiedzy
- praktyczne wyjaśnienia
- przygotowanie do kontroli
Prawidłowe ułożenia procesu pracy minimalizuje ryzyko ewentualnych grzywien Państwowej Inspekcji Pracy, roszczeń pracowniczych dochodzonych przed sądem pracy oraz pozwala zoptymalizować koszty. Intensywny warsztat na wzorach dokumentów, który rozwieje wszelkie wątpliwości w zakresie procedur, polityk i regulaminów niezbędnych w każdym zakładzie pracy. Warsztat uwzględnia komplet zaktualizowanych po zmianach w 2023 r. wzorów dokumentów. Szkolenie dedykowane pracodawcom zatrudniającym zarówno do jak i co najmniej 50 pracowników.
WYKŁADOWCA: ANNA STOKŁOSA - LL.M. (Waszyngton) - radca prawny. Specjalista prawa pracy, kadr oraz ochrony danych osobowych. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Referent międzynarodowych konferencji naukowych. Właściciel kancelarii specjalizującej się w zagadnieniach związanych z prawem pracy. Posiada bogate doświadczenie praktyczne, zarówno na etapie doradztwa, jak też w postępowaniach sądowych. Prowadzi procesy w sprawach z zakresu prawa pracy, reprezentując przede wszystkim przedsiębiorców. Doświadczony szkoleniowiec zagadnień związanych z problematyką zatrudnienia
PROGRAM:
I. Kontrola PIP
- Plan kontroli PIP na 2025 r.
- Umowy o pracę zastępowane przez umowy cywilnoprawne lub samozatrudnienie
- ryzyko grzywny za zastąpienie umowy o pracę przez umowę cywilnoprawną
- kluczowe zapisy umowy celem minimalizacji ryzyka
- skutki zakwestionowania umowy cywilnoprawnej (podatkowe, ubezpieczeniowe, w obowiązkach pracodawcy)
- czy zleceniobiorcy podlegają szkoleniom i badaniom BHP?
3. Minimalna stawka godzinowa
- formy potwierdzania liczby godzin realizacji zlecenia (czy inspektor ma prawo żądać ewidencji przepracowanych godzin)
4. Kontrola prawidłowego wdrożenia PPK przez PIP
- katalog wykroczeń, za które grozi grzywna
- zakres kontroli PPK przez PIP
- najczęstsze błędy pracodawców
5.Kontrola wypłat wynagrodzenia dłużnikom alimentacyjnym
- granice potrąceń należności alimentacyjnych (w tym nagroda roczna, świadczenia z ZFŚS, świadczenia pozapłacowe finansowane przez pracodawcę)
6. Kontrola dokumentacji pracowniczej pracownika
- prawidłowa i kompletna ewidencja czasu pracy i dokumentacja czasu pracy – wzory dokumentów
- kontrola prawidłowości prowadzenia akt osobowych (w tym: obowiązek nowej teczki akt osobowych)
- kontrola kompletności teczki akt osobowych - check listobligatoryjnych dokumentów, wzory dokumentów
II. Kontrola ZUS
1.Kontrola umów o dzieło przez ZUS
- kluczowe zapisy umowy (jakich zapisów unikać, jakie wprowadzić do umowy) – przykłady, wzory
- najnowsze orzecznictwo
- case study, analiza przykładów uczestników
- konsekwencje zakwestionowania umowy o dzieło – co powinien zrobić pracodawca?
2. Kontrola ZFŚS
- kryterium socjalne – dokumentowanie, jak stosować
- zwolnienie od oskładkowania – katalog świadczeń, limity zwolnień
3. Kontrola zwolnień lekarskich pracownika
- obowiązki pracodawcy w związku z kontrolą zwolnienia lekarskiego
- obowiązki pracodawcy w związku z zakwestionowaniem zwolnienia lekarskiego
4.Zasiłek macierzyński
- kontrola pozorności tytułu ubezpieczenia społecznego
- kontrola zawyżenia podstawy wymiaru zasiłku
III. Kontrola PUODO
1.Roczny plan kontroli PUODO na 2025 r.
2.Monitoring w zakładzie pracy
- wdrożenie monitoringu - wzory zapisów i dokumentów
- zabezpieczenie monitoringu – okres przechowywania
3. Dokumentacja pracownika a RODO
- dokumentacja pracownicza a ochrona danych (m.in. czy można przechowywać kopię dyplomu, prawa jazdy)
- umowy powierzenia danych osobowych (m.in. czy podpisywać umowę powierzenia z medycyna pracy)
4.Wizerunek pracownika a RODO
- zdjęcie pracownika a dane osobowe i prawo do wizerunku
- reportaż z imprezy firmowej na stronie www lub Facebooku / Instagramie a zgoda na przetwarzanie danych osobowych
5.Obowiązek informacyjny
- podstawa przetwarzania danych osobowych
- okres przetwarzania danych osobowych (w tym: termin usunięcia danych osobowych kandydatów do pracy)
- klauzula informacyjna dla osoby ubiegającej się o zatrudnienia - wzór
- klauzula informacyjna dla pracownika – wzór
6.Rejestr czynności przetwarzania – wzory wpisów dotyczących rekrutacji i zatrudnienia pracownika
7.Dokumentacja ZFŚS a RODO
- okres przechowywania danych
- omówienie zmian z 2019 r. w Ustawie o ZFŚS w związku z ochrona danych osobowych
8.Środki techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych – jak zabezpieczyć dane osobowe przetwarzane w wersji papierowej i elektronicznej
IV.Kontrola SG
- Zatrudnienie cudzoziemcy – katalog obowiązkowych dokumentów, jakie powinien posiadać pracodawca podlegających sprawdzeniu przez Straż Graniczną
- Legalizacja pobytu i zatrudnienia cudzoziemcy
- Skutki prawne nielegalnego powierzenia wykonywania pracy.
V.Kontrola przedsiębiorcy – Prawo przedsiębiorców
- częstotliwość kontroli
- czas trwania kontroli
- książka kontroli
- prawa i obowiązki pracodawcy w trakcie kontroli
- zawiadomienie o wszczęciu kontroli
Szczegóły organizacyjne przy szkoleniu on-line:
- Zajęcia prowadzone przez Internet, za pomocą specjalnej platformy ClickMeeting umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy na czacie.
- na wskazany adres e-mail uczestnik otrzyma zaproszenie do spotkania video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting, prosimy o podawanie własnego adresu e-mail.
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.
Wymagania techniczne:
- laptop/komputer z głośnikiem i mikrofonem/smartfon,
- stabilny dostęp do Internetu.
- przeglądarka internetowa (preferowana Google Chrome),
Informacje dodatkowe
OPŁATA
- 425 zł brutto od osoby
- 400 zł brutto od osoby - cena dla członków wspierających Oddział SKwP w Białymstoku
- wpłatę należy dokonać przed szkoleniem na konto Stowarzyszenia Księgowych O/O w Białymstoku 93 1020 1332 0000 1302 0344 0419
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest nadesłanie zgłoszenia oraz dokonanie wpłaty.