Konferencja wyjazdowa
"Rachunkowość i podatki - praktyczne problemy 2025"
Hotel Binkowski Resort**** - Kielce
12-14 maja 2025 r.
Program
12 maja 2025
Prawo do podatku naliczonego. Zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym
- Dorota Łabuda (11.00-14.45)
- Zasady odliczenia podatku
- prawo do odliczenia podatku VAT w myśl przepisów prawa krajowego i UE;
- moment powstania obowiązku podatkowego a prawo do podatku naliczonego ;
- faktura a prawo do podatku naliczonego – czy jest niezbędna?
- faktura wadliwa, nierzetelna a prawo do podatku naliczonego
- faktura od podatnika niezarejestrowanego – odliczać czy nie?
- faktury otrzymane po terminie, faktury odnalezione a prawo do podatku naliczonego – jak kształtować rozliczenie podatku VAT, aby było optymalne w świetle zmian i orzeczeń TSUE; nadrzędność dyrektywy unijnej nad przepisami krajowymi.
- Zasady zwrotu podatku:
- terminy i zasady zwrotu,
- przyspieszony zwrot – nowe rozwiązania
- zwrot a mechanizm podzielonej płatności
- zwrot a faktury ustandaryzowane i KSeF
Ceny transferowe – uregulowania prawne i aspekty praktyczne – dr Grzegorz Matysek (15.00-18.15)
- wprowadzenie do problematyki cen transferowych
- identyfikacja zakresu i charakteru powiązań pomiędzy podmiotami
- pojęcia „transakcji” / „innych zdarzeń” / „jednego rodzaju”
- dokumentacja cen transferowych – zawartość oraz zasady jej sporządzania
- podstawowe metody określania dochodów podatników w drodze oszacowania cen
- analiza porównywalności transakcji, analiza benchmarkingowa
- obowiązki informacyjne i oświadczenia
- podwyższona stawka podatkowa i odpowiedzialność karno-skarbowa
- raje podatkowe
- pytania, dyskusja
13 maja 2025 (9.00-12.15)
Krajowy System e-Faktur 2026 – co należy wiedzieć już dzisiaj! – Leszek Lewandowicz
- Podstawowe zasady funkcjonowania KSeF
- Terminy wejścia w życie obligatoryjnego KSeF (wystawianie i odbieranie faktur)
- Odroczenie niektórych obowiązków
- Podatnicy zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur poprzez KSeF
- Identyfikacja nabywcy w celu prawidłowego wystawienia faktury
- Wystawianie faktur w trybie ”online” i „offline”
- Faktury VAT-RR w KSeF
- Identyfikator faktury w przelewach
- Kary i sankcje
- Jak przygotować się do KSeF
Optymalizacja podatkowa – Lech Janicki (13.00-16.15)
- Organy kontrolne coraz częściej domagają się przedłożenia dokumentów, podkładek, dowodów – rola optymalizacji dokumentów w firmie .
- „Podkładki księgowe” na gruncie CIT i PIT – czym są i dlaczego podnoszą poziom bezpieczeństwa podatkowego? (umowy z kontrahentami, oświadczenia, korespondencja handlowa i mailowa, opisywanie faktur, klauzule umowne, raporty z wykonanych prac, regulaminy wewnątrzfirmowe, oświadczenia pracowników, dokumenty delegacyjne, umowy z pracownikami/B2B, zdjęcia, PDF-y, nagrania video i wpływ ich treści na skutki podatkowe)
- „Obrót dokumentów w firmie” czyli, jak skłonić pracowników, kadrę zarządzającą i kontrahentów do właściwego opisywania dokumentów?
- Dokumentowanie usług niematerialnych promocyjnych, doradczych, prawnych, zarządczych, kontrolnych, konkursy, akcje premiowe, sponsoring, reklama, imprezy dla kontrahentów itp.
- Jak dokumentować wydatki na posiłki z kontrahentami aby stanowiły one koszty podatkowe.
- Jak skonstruować imprezy dla kontrahentów, szkolenia produktowe, aby wydatek był w kosztach, a po stronie uczestników nie było przychodu? (rola programu imprezy, zaproszeń, korespondencji mailowej itd.)
- Podkładki przy zakupie usług zagranicznych (Podatek u źródła WHT)
- Jak skłonić zagranicznego kontrahenta do przekazania certyfikatu rezydencji i jaką powinien mieć formę w 2025 r.?
- Jak praktycznie weryfikować kontrahentów z innych krajów (jakie dokumenty zebrać, jakie pozyskać informacje)?
- Klauzula „beneficial owner” i jej stosowanie w praktyce
- Jak rozróżnić remont od ulepszenia i jaką treść powinna zawierać pisemna opinia służb technicznych firmy dotycząca kwalifikacji środków trwałych, remontów, prac ulepszeniowych – praktyczne przykłady takich pism i studium przypadków.
Nasi prelegenci:
Dorota Łabuda - absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach na kierunku pedagogika oraz Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie - studia podyplomowe na kierunku prawo podatkowe. Były wieloletni pracownik administracji podatkowej w tym wyspecjalizowanego urzędu skarbowego, biegły sądowy z zakresu podatku od towarów i usług przy Sądach Okręgowych w Kielcach i Katowicach posiadający 28 letnie doświadczenie w zakresie prawa podatkowego (podatek od towarów i usług) i prawa proceduralnego (ordynacja podatkowa), Ma status trenera z ramienia Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od+ towarów i usług oraz ordynacji podatkowej. Wieloletni wykładowca kursów i szkoleń, współpracujący między innymi z 14 oddziałami okręgowymi Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Wykładowca Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Kielcach. Jako trener ceniona jest w szczególności za szeroką wiedzę teoretyczną podpartą wieloletnią praktyką urzędniczą, komunikatywność i łatwość nawiązywania kontaktu z uczestnikami.
dr Grzegorz Matysek - doktor nauk ekonomicznych, doradca podatkowy nr wpisu 10317; specjalizuje się w problematyce podatku dochodowego od osób prawnych, cenach transferowych oraz optymalizacji podatkowej; Dyrektor Biura Doradztwa Podatkowego, Strategii i Rozwoju w DORADCA Sp. z o.o. w Lublinie; adiunkt w Katedrze Finansów Publicznych Wydziału Ekonomicznego UMCS w Lublinie; członek Rady Naukowej Centrum Studiów Fiskalnych i Doradztwa Podatkowego na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie
Leszek Lewandowicz - doradca podatkowy; wieloletni wykładowca SKwP w zakresie prawa podatkowego
Lech Janicki - prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 14 lat zajmuje się problematyką podatkową i prawną. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu ogólnego prawa podatkowego oraz podatków bezpośrednich. Autor i współautor publikacji oraz komentarzy z zakresu prawa podatkowego oraz prawa pracy na łamach m.in. Rzeczpospolitej i Gazety Prawnej, ekspert podatkowy w mediach (m.in. TVN CNBC) oraz licznych portali branżowych, doświadczony wykładowca szkoleń z zakresu prawa podatkowego.
Agnieszka Gajewska - Biegły Rewident, Prezes Zarządu MAKTE Kancelaria Audytorów i Doradców Sp. z o .o. W latach 2015-2019 Prezes OR w Warszawie Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, Członek Komisji Szkoleniowych w PIBR i SKwP; ukończyła studia w Szkole Głównej Handlowej. Wykładowca: Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (szkolenia obligatoryjne), autorka artykułów z dziedziny finansów i rachunkowości. Bada sprawozdania finansowe oraz skonsolidowane sprawozdania finansowe, doradza w procesach połączenia, podziałów i przekształceń podmiotów gospodarczych. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach w rachunkowości i podatkach m.in. wdrażania robotów do procesów, AI w analizie big data, dokumentacji elektronicznej, wdrażaniu JPK.
Po intensywnych godzinach wykładów dla uczestników konferencji przewidziane dodatkowe atrakcje!
- dostęp do Strefy Sport&Wellness: Świat Saun Świętokrzyskich -nielimitowane wejście w trakcie trwania doby hotelowej
- dostęp do Basenów Tropikalnych
- wycieczka do Jaskini Raj (13 maja)