I dzień - RACHUNKOWOŚĆ
- Zmiany w ustawie o rachunkowości oraz krajowych standardach rachunkowości, w tym w zakresie uproszczeń związanych z prowadzeniem ksiąg
- Zmiany w zasadach prowadzenia ksiąg rachunkowych w związku z przekazywaniem do organów zewnętrznych (JPK_KR/JPK_KR_PD)
- Przychody w ujęciu bilansowym i podatkowym - analiza kompletności, dokładności ujęcia, wycena, analiza powiązania z kosztami,
- Koszty w ujęciu bilansowym i podatkowym – analiza kompletności, dokładności ujęcia, wycena,
- Podatek dochodowy – weryfikacja prawidłowości salda, zaliczki,
- Majątek trwały – zmiany stanu majątku trwałego, potwierdzenie wartości, ewidencje bilansowe i podatkowe, inwentaryzacja,
- Środki pieniężne i instrumenty finansowe – potwierdzenie wartości, inwentaryzacja, wycena,
- Zapasy – okresowa inwentaryzacja (uwzględniając rodzaj działalności), uzgodnienie, wycena,
- Należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałe należności – ewidencja, inwentaryzacja i odpisy aktualizujące, złe długi – bilansowe i podatkowe, sposób na uprawdopodobnienie nieściągalności (KUP)
- Zobowiązania z tytułu dostaw i usług – ewidencja, zobowiązania przedawnione, korekta 90 dni– rozliczanie, księgowanie
- Zobowiązania z tytułu podatków – uzgodnienie poprawności naliczenia podatku VAT, podatek dochodowy, ZUS
- Zobowiązania finansowe – wycena w scn, prezentacja,
- Rozliczenia międzyokresowe bierne i rezerwy – ewidencja, wycena, rozliczenie
- Przygotowanie ksiąg rachunkowych do sporządzenia sprawozdania finansowego
- harmonogram prac związanych z zamknięciem ksiąg,
- identyfikacja transakcji po dniu bilansowym i ich wpływ na księgi, sprawozdanie finansowe i rozliczenia podatkowe, w tym:
- wycena wybranych składników aktywów i pasywów związana z informacjami po dniu bilansowym
- konsekwencje ujawnionych nadwyżek i niedoborów podczas inwentaryzacji i ich udokumentowanie
- korekty lat ubiegłych
- Sporządzanie sprawozdania finansowego – elementy, forma, najczęściej występujące problemy.
II dzień - PODATKI VAT, CIT i PIT
I. Zmiany wprowadzone w roku 2025 i planowane na rok 2026 oraz zagadnienia bieżące dotyczące przepisów o podatkach dochodowych:
- Obowiązki „dużych” podatników po zmianach deregulacyjnych.
- Przyporządkowanie przychodów do właściwego okresu.
2.1. Szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego.
2.2. Usługi ciągle – rozbieżności w ujęciu podatkowym i rachunkowym.
2.3. Przedpłaty i zaliczki.
2.4. Przychody ujmowane kasowo.
2.5. Rezygnacja ze zwolnienia w zakresie dotacji (nowe rozwiązanie w przepisach) – wpływ na dochód podatkowy i potrącenie kosztów podatkowych.
- Koszty pośrednie i bezpośrednie jako koszty podatkowe.
3.1. Przyporządkowanie kosztów na przełomie lat podatkowych.
3.2. Różnice między ujęciem księgowym i podatkowym, rozliczenie kosztów przez podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów.
3.3. Koszty wynagrodzeń składek płatnika na przełomie lat podatkowych.
- Korekta przychodów i kosztów podatkowych.
4.1. Moment korekty.
4.2. Szczególne zasady korekty cen transferowych.
4.3. Różnice między podejściem rachunkowym i podatkowym.
- Nieściągalne wierzytelności jako koszty podatkowe u podatników prowadzących księgi rachunkowe i podatkową księgę przychodów i rozchodów.
- Ulga na złe długi w zeznaniu rocznym.
6.1. Obowiązki i prawa podatników.
6.2. Odwrócenie ulgi z poprzednich lat – praktyczne przykłady.
6.3. Uga na złe długi czy zaliczanie wierzytelności do kosztów podatkowych – kryteria wyboru danego rozwiązania.
- Odliczanie strat podatkowych
- Koszty hipotetycznych odsetek tzw. NID - kiedy i jak je stosować.
- Minimalny podatek dochodowy w praktyce - bieżące zagadnienie po pierwszym roku działania przepisów
- Obowiązki informacyjne podatnika i płatnika po zakończeniu roku podatkowego
II. Podatek u źródła – bieżące zagadnienia i problemy
1. Objaśnienia podatkowe z 3 lipca 2025 r. dotyczące stosowania tzw. klauzuli rzeczywistego właściciela dla celów podatku u źródła
2. Podatek u źródła „kaucyjny” – jak stosować przepisy w praktyce, na co zwrócić uwagę aby nie być zagrożonym sankcjami
3. Informacje IFT – omówienie wersji zmienionej po wprowadzeniu podatku u źródła „kaucyjnego”
4. Bieżące interpretacje i orzecznictwo w zakresie podatku u źródła
III. Bieżące, istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT, zmiany wprowadzone w roku 2025 i zaplanowane na rok 2026:
- Zmiany w obszarze VAT wprowadzone w roku 2025.
1.1. Kasy fiskalne – nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień
z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych.
1.2. Zmiany stawek VAT na wybrane towary.
1.3. Zwolnienie podmiotowe z VAT art. 113 – nowe zasady zwolnień.
1.4. Modyfikacja definicji miejsca świadczenia usług (art. 28g).
1.5. Zwrot akcyzy przy zakupie i czasowej rejestracji samochodu.
1.6. Ewidencja i rozliczanie w VAT obrotu opakowaniami zwrotnymi
- Bieżące istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT związane z zamknięciem roku obrotowego 2025 i otwarciem ksiąg oraz rozliczeń w 2026 .
2.1. Weryfikacja prawidłowości rozliczeń VAT w trakcie roku obrotowego:
- uzgodnienie obrotów do przychodów bilansowych i podatkowych,
- kontrola obowiązku rozliczania VAT naliczonego współczynnikiem proporcji,
- weryfikacja sald kont VAT należnego i naliczonego,
- księgowania i weryfikacja salda konta rozrachunki z US z tytułu VAT,
- zwrot podatku od wartości dodanej – analiza,
- weryfikacja dokumentacji dotyczącej transakcji międzynarodowych.
2.2. Zdarzenia po dniu bilansowym w rozliczeniach VAT, z uwzględnieniem zmian wprowadzanych od dnia 1 lutego 2026:
- spóźnione faktury,
- faktury korygujące sprzedaż,
- faktury korygujące zakup.
2.3. Rozliczenia podatku od wartości dodanej oraz podatku od towarów i usług w podatku dochodowym.
2.4. Prezentacja rozliczeń VAT w sprawozdaniu finansowym – analiza przypadków.
- Zmiany w przepisach ustawy o VAT w roku 2026
3.1. Zmiany deregulacyjne wprowadzane w 2026 – zwiększenie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT (art. 113)
3.2. Jak szybko i skutecznie przygotować księgi i systemy do wejścia w życie KSeF:
- Terminy wdrożenia i zakres podmiotowy obowiązku
- Wyłączenia z KSeF i okresy przejściowe
Modele fakturowania po wejściu KSeF:
- B2B: podatnicy czynni, zwolnieni, zagraniczni
- B2C, rolnicy ryczałtowi, inne podmioty szczególne
Samofakturowanie i faktury VAT RR:
- Relacje krajowe i zagraniczne
- Warunki formalne, schemy VAT RR i korekt
Dokumentowanie i ewidencjonowanie sprzedaży:
- Rodzaje transakcji, moment obowiązku podatkowego
- Faktury VAT, zaliczkowe i faktury rozliczające
- Korekty faktur,
- Kasy fiskalne a KSEF, faktury, paragony z NIP, FP, RO, WEW
- Ewidencja w JPK_VAT a KSeF, pole P1, kursy walut
- Ulga na złe długi
- Ulga na złe długi
Identyfikator wewnętrzny i zarządzanie strukturą organizacyjną:
- Jednostki wewnętrzne w KSeF
- Rola podmiotu trzeciego
- Załącznik ustrukturyzowany i występowanie o uzyskanie zgody na wysyłkę faktur z załącznikiem
Dokumentowanie i ewidencjonowanie zakupów:
- Moment odbioru faktury a termin odliczenia VAT
- Ujęcie w JPK_VAT, samochody, paliwa, koszty „pracownicze”
- Proporcja, zmiana przeznaczenia, czynności zagraniczne
Organizacyjne przygotowanie podmiotu do KSeF:
- Nowa organizacja pracy w firmie
- Wdrożenie KSeF to projekt obejmujący całą firmę oraz jej kontrahentów. Współpraca z księgowymi, IT i kontrahentami
- Elektroniczny obieg dokumentów to najlepsza reakcja na wyzwania związane z KSeF
- Interpretacje i orzecznictwo (w tym TSUE) w roku 2025 w obszarze podatku od towarów i usług – przegląd.
VI. Zmiany deregulacyjne w przepisach pozostałych ustaw prawa podatkowego
- Ustawa Ordynacja podatkowa
- Ustawa o KAS
- Ustawa o podatku od spadków i darowizn
- Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
V. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia, dyskusja
Terminy:
| GRUPA | RACHUNKOWOŚĆ od godz. 9:00
Wykładowca: Agnieszka Gajewska - Biegły rewident |
PODATKI VAT, CIT i PIT od godz. 9:00
Wykładowca: Małgorzata Mazurkiewicz - Biegły rewident |
| I Hybryda | 4 listopada 2025 r. | 25 listopada 2025 r. |
| II Hybryda | 8 grudnia 2025 r. | 11 grudnia 2025 r. |
| III Online | 12 stycznia 2026 r. | 13 stycznia 2026 r. |
Informacje organizacyjne:
- Zajęcia w będą prowadzone w formie hybrydowej- stacjonarnie i jednocześnie online poprzez link. Drogą mailową zostaną przesłane materiały szkoleniowe przygotowane przez wykładowców oraz linki do poszczególnych dni szkolenia.
- Zajęcia stacjonarne będą odbywały się w sali wykładowej Oddziału Okręgowego SKwP w Białymstoku, ul. Warszawska 34 w Białymstoku
- Odpłatność za udział w 2-dniowym szkoleniu wraz z „Zamknięciem roku 2025”:
- 1050 zł - członkowie wspierający SKwP z uregulowaną składką za 2025 r.
- 1150 zł - dla pozostałych jednostek
- Istnieje możliwość uczestnictwa w szkoleniu bez publikacji „Zamknięcie roku 2025” (koszt publikacji 187 zł)
- W ramach odpłatności zapewniamy: wykłady, „Zamknięcie roku 2025” , materiały szkoleniowe
- Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu: jest nadesłanie, najpóźniej 7 dni przed szkoleniem, zgłoszenia z zaznaczeniem wybranej grupy oraz dokonanie wpłaty na konto Stowarzyszenia Księgowych O/O w Białymstoku 93 1020 1332 0000 1302 0344 0419
- Przesłanie formularza zgłoszeniowego stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty
Szkolenie jest zwolnione z podatku VAT w związku z uzyskaniem wpisu do ewidencji jednostek objętych systemem oświaty – art.43 ust.1 pkt 26 lit. a) Ustawy o VAT