Miasto:
Białystok
Miejsce:
ul. Warszawska 34
15-077 Białystok
Termin rozpoczęcia:
GRUPA II HYBRYDA - 8 i 11 grudnia 2025 r.
Typ:
Szkolenie
Tryb:
dni robocze
Opłata:
1150,- zł od osoby
1050,- zł Cena dla członków wspierających
Zapisz się

I dzień -  RACHUNKOWOŚĆ

  1. Zmiany w ustawie o rachunkowości oraz krajowych standardach rachunkowości, w tym w zakresie uproszczeń związanych z prowadzeniem ksiąg
  2. Zmiany w zasadach prowadzenia ksiąg rachunkowych w związku z przekazywaniem do organów zewnętrznych (JPK_KR/JPK_KR_PD)
  3. Przychody w ujęciu bilansowym i podatkowym - analiza kompletności, dokładności ujęcia, wycena, analiza powiązania z kosztami,
  4. Koszty w ujęciu bilansowym i podatkowym – analiza kompletności, dokładności ujęcia, wycena,
  5. Podatek dochodowy – weryfikacja prawidłowości salda, zaliczki,
  6. Majątek trwały – zmiany stanu majątku trwałego, potwierdzenie wartości, ewidencje bilansowe i podatkowe, inwentaryzacja,
  7. Środki pieniężne i instrumenty finansowe – potwierdzenie wartości, inwentaryzacja, wycena,
  8. Zapasy – okresowa inwentaryzacja (uwzględniając rodzaj działalności), uzgodnienie, wycena,
  9. Należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałe należności – ewidencja, inwentaryzacja i odpisy aktualizujące, złe długi – bilansowe i podatkowe, sposób na uprawdopodobnienie nieściągalności (KUP)
  10. Zobowiązania z tytułu dostaw i usług – ewidencja, zobowiązania przedawnione, korekta 90 dni– rozliczanie, księgowanie
  11. Zobowiązania z tytułu podatków – uzgodnienie poprawności naliczenia podatku VAT, podatek dochodowy, ZUS
  12. Zobowiązania finansowe – wycena w scn, prezentacja,
  13. Rozliczenia międzyokresowe bierne i rezerwy – ewidencja, wycena, rozliczenie
  14. Przygotowanie ksiąg rachunkowych do sporządzenia sprawozdania finansowego
  • harmonogram prac związanych z zamknięciem ksiąg,
  • identyfikacja transakcji po dniu bilansowym i ich wpływ na księgi, sprawozdanie finansowe i rozliczenia podatkowe, w tym:
  • wycena wybranych składników aktywów i pasywów związana z informacjami po dniu bilansowym
  • konsekwencje ujawnionych nadwyżek i niedoborów podczas inwentaryzacji i ich udokumentowanie
  • korekty lat ubiegłych
  1. Sporządzanie sprawozdania finansowego – elementy, forma, najczęściej występujące problemy.

II dzień - PODATKI  VAT, CIT i PIT

I. Zmiany wprowadzone w roku 2025 i planowane na rok 2026 oraz zagadnienia bieżące dotyczące przepisów o podatkach dochodowych:

  1. Obowiązki „dużych” podatników po zmianach deregulacyjnych.
  2. Przyporządkowanie przychodów do właściwego okresu.

2.1.  Szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego.

2.2.  Usługi ciągle – rozbieżności w ujęciu podatkowym i rachunkowym.

2.3.  Przedpłaty i zaliczki.

2.4.  Przychody ujmowane kasowo.

2.5. Rezygnacja ze zwolnienia w zakresie dotacji (nowe rozwiązanie w przepisach) – wpływ na  dochód podatkowy i potrącenie kosztów podatkowych.

  1. Koszty pośrednie i bezpośrednie jako koszty podatkowe.

3.1.  Przyporządkowanie kosztów na przełomie lat podatkowych.

3.2. Różnice między ujęciem księgowym i podatkowym, rozliczenie kosztów przez podatnika   prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów.

3.3.  Koszty wynagrodzeń składek płatnika na przełomie lat podatkowych.

  1. Korekta przychodów i kosztów podatkowych.

4.1. Moment korekty.

4.2. Szczególne zasady korekty cen transferowych.

4.3. Różnice między podejściem rachunkowym i podatkowym.

  1. Nieściągalne wierzytelności jako koszty podatkowe u podatników prowadzących księgi rachunkowe  i podatkową księgę przychodów i rozchodów.
  2. Ulga na złe długi w zeznaniu rocznym.

6.1. Obowiązki i prawa podatników.

6.2. Odwrócenie ulgi z poprzednich lat – praktyczne przykłady.

6.3. Uga na złe długi czy zaliczanie wierzytelności do kosztów podatkowych – kryteria wyboru danego rozwiązania.

  1. Odliczanie strat podatkowych
  2. Koszty hipotetycznych odsetek tzw. NID - kiedy i jak je stosować.
  3. Minimalny podatek dochodowy w praktyce - bieżące zagadnienie po pierwszym roku działania przepisów
  4. Obowiązki informacyjne podatnika i płatnika po zakończeniu roku podatkowego

II. Podatek u źródła – bieżące zagadnienia i problemy

1.    Objaśnienia podatkowe z 3 lipca 2025 r. dotyczące stosowania tzw. klauzuli rzeczywistego właściciela dla celów podatku u źródła

2.    Podatek u źródła „kaucyjny” – jak stosować przepisy w praktyce, na co zwrócić uwagę aby nie być zagrożonym sankcjami

3.     Informacje IFT – omówienie wersji zmienionej po wprowadzeniu podatku u źródła „kaucyjnego”

4.     Bieżące interpretacje i orzecznictwo w zakresie podatku u źródła

III. Bieżące, istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT, zmiany wprowadzone w roku 2025 i zaplanowane na rok 2026:

  1. Zmiany w obszarze VAT wprowadzone w roku 2025.

1.1. Kasy fiskalne – nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień

z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych.

1.2. Zmiany stawek VAT na wybrane towary.

1.3. Zwolnienie podmiotowe z VAT art. 113 – nowe zasady zwolnień.

1.4. Modyfikacja definicji miejsca świadczenia usług (art. 28g).

1.5. Zwrot akcyzy przy zakupie i czasowej rejestracji samochodu.

1.6. Ewidencja i rozliczanie w VAT  obrotu opakowaniami zwrotnymi

  1. Bieżące istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT związane z zamknięciem roku obrotowego 2025 i otwarciem ksiąg oraz rozliczeń w 2026 .

2.1. Weryfikacja prawidłowości rozliczeń VAT w trakcie roku obrotowego:

  • uzgodnienie obrotów do przychodów bilansowych i podatkowych,
  • kontrola obowiązku rozliczania VAT naliczonego współczynnikiem proporcji,
  • weryfikacja sald kont VAT należnego i naliczonego,
  • księgowania i weryfikacja salda konta rozrachunki z US z tytułu VAT,
  • zwrot podatku od wartości dodanej – analiza,
  • weryfikacja dokumentacji dotyczącej transakcji międzynarodowych.

2.2. Zdarzenia po dniu bilansowym w rozliczeniach VAT, z uwzględnieniem zmian    wprowadzanych od dnia 1 lutego 2026:

  • spóźnione faktury,
  • faktury korygujące sprzedaż,
  • faktury korygujące zakup.

2.3. Rozliczenia podatku od wartości dodanej oraz podatku od towarów i usług w podatku dochodowym.

2.4. Prezentacja rozliczeń VAT w sprawozdaniu finansowym – analiza przypadków.

  1. Zmiany w przepisach ustawy o VAT w roku 2026

3.1. Zmiany deregulacyjne wprowadzane w 2026 – zwiększenie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT (art. 113)

3.2.  Jak szybko i skutecznie przygotować księgi i systemy do wejścia w życie KSeF:

  • Terminy wdrożenia i zakres podmiotowy obowiązku
  • Wyłączenia z KSeF i okresy przejściowe

Modele fakturowania po wejściu KSeF:

  • B2B: podatnicy czynni, zwolnieni, zagraniczni
  • B2C, rolnicy ryczałtowi, inne podmioty szczególne

 Samofakturowanie i faktury VAT RR:

  • Relacje krajowe i zagraniczne
  • Warunki formalne, schemy VAT RR i korekt

Dokumentowanie i ewidencjonowanie sprzedaży:

  • Rodzaje transakcji, moment obowiązku podatkowego
  • Faktury VAT, zaliczkowe i faktury rozliczające
  • Korekty faktur,
  • Kasy fiskalne a KSEF, faktury, paragony z NIP, FP, RO, WEW
  • Ewidencja w JPK_VAT a KSeF, pole P1, kursy walut
  • Ulga na złe długi
  • Ulga na złe długi

Identyfikator wewnętrzny i zarządzanie strukturą organizacyjną:

  • Jednostki wewnętrzne w KSeF
  • Rola podmiotu trzeciego
  • Załącznik ustrukturyzowany i występowanie o uzyskanie zgody na wysyłkę faktur z załącznikiem

Dokumentowanie i ewidencjonowanie zakupów:

  • Moment odbioru faktury a termin odliczenia VAT
  • Ujęcie w JPK_VAT, samochody, paliwa, koszty „pracownicze”
  • Proporcja, zmiana przeznaczenia, czynności zagraniczne

Organizacyjne przygotowanie podmiotu do KSeF:

  • Nowa organizacja pracy w firmie
  • Wdrożenie KSeF to projekt obejmujący całą firmę oraz jej kontrahentów. Współpraca z księgowymi, IT i kontrahentami
  • Elektroniczny obieg dokumentów to najlepsza reakcja na wyzwania związane z KSeF
  1. Interpretacje i orzecznictwo (w tym TSUE) w roku 2025 w obszarze podatku od towarów i usług – przegląd.

VI. Zmiany deregulacyjne w przepisach pozostałych ustaw prawa podatkowego

  1. Ustawa Ordynacja podatkowa
  2. Ustawa o KAS
  3. Ustawa o podatku od spadków i darowizn
  4. Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników

V. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia, dyskusja

Terminy:

GRUPA RACHUNKOWOŚĆ od godz. 9:00

Wykładowca:

Agnieszka Gajewska  - Biegły rewident

PODATKI  VAT, CIT i  PIT od godz. 9:00

Wykładowca:

Małgorzata Mazurkiewicz  - Biegły rewident

I  Hybryda 4 listopada 2025 r. 25 listopada 2025 r.
II Hybryda 8 grudnia 2025 r. 11 grudnia 2025 r.
III Online 12 stycznia 2026 r. 13 stycznia 2026 r.

Informacje organizacyjne:

  • Zajęcia w będą prowadzone w formie hybrydowej- stacjonarnie i jednocześnie online poprzez link. Drogą mailową zostaną przesłane materiały szkoleniowe przygotowane przez wykładowców oraz linki do poszczególnych dni szkolenia.
  • Zajęcia stacjonarne będą odbywały się w sali wykładowej Oddziału Okręgowego SKwP w Białymstoku, ul. Warszawska 34 w Białymstoku
  • Odpłatność za udział w 2-dniowym szkoleniu wraz z „Zamknięciem roku 2025”:

- 1050 zł - członkowie wspierający SKwP z uregulowaną składką za 2025 r.

- 1150 zł - dla pozostałych jednostek

  • Istnieje możliwość uczestnictwa w szkoleniu bez publikacji „Zamknięcie roku 2025” (koszt publikacji 187 zł)
  • W ramach odpłatności zapewniamy: wykłady, „Zamknięcie roku 2025” , materiały szkoleniowe
  • Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu: jest nadesłanie, najpóźniej 7 dni przed szkoleniem, zgłoszenia z zaznaczeniem wybranej grupy oraz dokonanie  wpłaty na   konto Stowarzyszenia Księgowych O/O w Białymstoku 93 1020 1332 0000 1302 0344 0419
  • Przesłanie formularza zgłoszeniowego stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty

Szkolenie jest zwolnione z podatku VAT w związku z uzyskaniem wpisu do ewidencji jednostek objętych systemem oświaty – art.43 ust.1 pkt 26 lit. a)  Ustawy o VAT

 

Zapisz się

Dane uczestnika szkolenia
PESEL niezbędny do wystawienia zaświadczenia zgodnego z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tj. Dz. U. poz. 2175)
Prosimy podać kontaktowy numer telefonu (np +48 111 111 111 / 123456789 / 61 123 45 67 89). Prosimy wpisać tylko 1 numer.
Kod rabatowy
Dane drugiego uczestnika szkolenia
PESEL niezbędny do wystawienia zaświadczenia zgodnego z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tj. Dz. U. poz. 2175)
Prosimy podać kontaktowy numer telefonu (np +48 111 111 111 / 123456789 / 61 123 45 67 89). Prosimy wpisać tylko 1 numer.
Dane trzeciego uczestnika szkolenia
PESEL niezbędny do wystawienia zaświadczenia zgodnego z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tj. Dz. U. poz. 2175)
Prosimy podać kontaktowy numer telefonu (np +48 111 111 111 / 123456789 / 61 123 45 67 89). Prosimy wpisać tylko 1 numer.
Dane czwartego uczestnika szkolenia
PESEL niezbędny do wystawienia zaświadczenia zgodnego z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tj. Dz. U. poz. 2175)
Prosimy podać kontaktowy numer telefonu (np +48 111 111 111 / 123456789 / 61 123 45 67 89). Prosimy wpisać tylko 1 numer.
Dane piątego uczestnika szkolenia
PESEL niezbędny do wystawienia zaświadczenia zgodnego z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tj. Dz. U. poz. 2175)
Prosimy podać kontaktowy numer telefonu (np +48 111 111 111 / 123456789 / 61 123 45 67 89). Prosimy wpisać tylko 1 numer.
Dane szóstego uczestnika szkolenia
PESEL niezbędny do wystawienia zaświadczenia zgodnego z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tj. Dz. U. poz. 2175)
Prosimy podać kontaktowy numer telefonu (np +48 111 111 111 / 123456789 / 61 123 45 67 89). Prosimy wpisać tylko 1 numer.
Dane siódmego uczestnika szkolenia
PESEL niezbędny do wystawienia zaświadczenia zgodnego z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tj. Dz. U. poz. 2175)
Prosimy podać kontaktowy numer telefonu (np +48 111 111 111 / 123456789 / 61 123 45 67 89). Prosimy wpisać tylko 1 numer.
Dane ósmego uczestnika szkolenia
PESEL niezbędny do wystawienia zaświadczenia zgodnego z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tj. Dz. U. poz. 2175)
Prosimy podać kontaktowy numer telefonu (np +48 111 111 111 / 123456789 / 61 123 45 67 89). Prosimy wpisać tylko 1 numer.
Dane dziewiątego uczestnika szkolenia
PESEL niezbędny do wystawienia zaświadczenia zgodnego z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tj. Dz. U. poz. 2175)
Prosimy podać kontaktowy numer telefonu (np +48 111 111 111 / 123456789 / 61 123 45 67 89). Prosimy wpisać tylko 1 numer.
Dane dziesiątego uczestnika szkolenia
PESEL niezbędny do wystawienia zaświadczenia zgodnego z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tj. Dz. U. poz. 2175)
Prosimy podać kontaktowy numer telefonu (np +48 111 111 111 / 123456789 / 61 123 45 67 89). Prosimy wpisać tylko 1 numer.
Dane do faktury
* pola wymagane

Deklaracja uczestnika szkolenia

ul. Warszawska 34
15-077 Białystok

tel. 85 743 26 19
tel. 85 743 26 05

biuro@bialystok.skwp.pl

Bank PKO BP 93 1020 1332 0000 1302 0344 0419

BIURO czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-15:30